Dualiteit
Dualiteit, meestal tegengestelden; leven en dood; leeg en gevuld; creatie en vernietiging; bouwen en slopen; willekeurigheid en controle; lijn en vlak.; hard en zacht; naakt en onnaakt. Het is de rode draad door mijn werk.
Ik begin veelal met een figuur of object waarop ik reageer. Mijn oorspronkelijke insteek is om figuren en objecten ‘compleet’ te maken. Bijvoorbeeld: een leeg shirt krijgt een figuur; een dood paard krijgt een ruiter; een schedel krijgt een gezicht; enz.
De focus op deze dualistische werkwijze werd in de loop der tijd bijgestaan met een focus op materiaal. Waar werk ik mee? Wat is verf? Wat is houtskool?
Houtskool is
(wilgen)hout dat zuurstofarm blootgesteld is aan vuur. Het is zwart, doodgemaakt materiaal waaruit ik leven wek. Met de serie ‘Vuur/Kool/Tekening’ ga ik in op dit gegeven.
En verf? De illusie gecreëerd met verf? Door mijn schilderijen te combineren met delen van het palet, onthul ik de oorsprong van het gecreëerde. De figuren lijken ontleed te worden en op te lossen in pigmentwolken. Verfhuid wordt menshuid en weer terug. De series ‘Paletwolken’, ‘Solidezacht’ en ‘Stillevend’ zijn naast hun dualistische oorsprong ook artistieke onderzoekingen naar de materie en de illusie van verf.
Draad
Draad is een belangrijk gegeven in mijn werk. Rijgen was aanvankelijk een praktische wijze om collages mee te maken. Maar omdat mijn intentie is om getekende figuren te helpen werd het rijgen een symbolisch gebaar van hechten, zoals het hechten van een wond.
Draad gebruik ik ook als tekenmateriaal. Het is een pure - bijna zakelijke- vorm van tekenen. Een lijn van punt A naar punt B zonder een artistieke curve of het bemoeizuchtige handschrift van de kunstenaar. De cumulatie van lijnen toont het handschrift, maar de lijn zelf is trouw aan haar essentie.
Draad biedt als lijn ook een tegenwicht aan het vlak. De combinatie van draadlijnen en (houtskool)vlakken geven grond voor een onderzoek naar deze dualiteit.
-------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Deze tekst is gemaakt voor mijn 'pixel-schilderijen'
2009...
Het is geen contrast tussen digitaal en analoog. Geen
duiding van schilderkunstige overbodigheid. Geen
herhaling van haar glorie. Geen hulde aan de pixels of
het vierkant. Geen spiegel tussen de perfectie en de
absentie ervan. Geen zoektocht naar de grenzen tussen
abstractie en figuratie. Geen terugkeer tot de essentie.
Geen oorlogsveld voor langzaam en snel. Geen simpele
verlangens naar schoonheid of de ontkenning ervan. Niet
iets oud en zeker niets nieuws. Geen verbintenis tussen
lichaam en geest. Geen bemiddelaar tussen de
werkelijkheid en de verbeelding. Geen wijze van
expressie. Geen antwoord op brandende vragen. Geen
onthuller van de diepste geheimen. Geen houvast voor
eenzaamheid. Geen hobby of eenvoudig tijdverdrijf. Geen
overduidelijke reflectie van huidige maatschappijen.
Geen excuus, pardon of legitimatie tot iets bijzonders.
Geen voyeur door het raam van het dagelijkse leven.
Geen onvoorwaardelijke permissie tot het aanschouwen
van porno. Geen doorbraak van taboe of oplegger van
censuur. Geen verbintenis tussen verschillende culturen.
Geen greep naar de geschiedenis of een herhaling ervan.
Geen exploitatie tussen meerdere media. Geen ontkenning
van haar invloed op mensen of haar kracht hen toe te
spreken. Geen opsomming van wat er mis is in de wereld.
Geen rectificatie van slechte gedachtes, handelingen of
bezigheden. Geen ammunitie in de wapens van de
emancipatie. Geen spreekbuis voor de strijders of
verliezers. Geen intern bestrijdingsysteem. Geen
reflectie van massacultuur of massaproductie. Geen
propaganda. Geen vermeestering van illusies. Geen
intuïtieve weergave tussen geest en hand. Geen verteller
van verhalen of mythes. Geen thematiek over geweld,
schedels of de dood. Geen triest verhaal voorafgaand.
Geen doel bedacht achteraf. Geen ruilmiddel voor een
welverdiend sneetje brood. Geen rouwproces voor het
verlies van een dierbare. Geen ontnuchtering van
natuuraanschouwing noch een romantisering daarvan. Geen
verspreider van religie of cultus. Geen bedenker van
nieuwe ideeën of creëerder van postmodernistische
stromingen. Geen leider van het postpostmodernisme. Ook
geen ontkenning of onderstreping ervan. Geen filosofische
ontketening of een zoektocht naar antwoorden op
levensvragen. Geen portrettering van de doorsnee mens of
onthuller van de abnormale onder ons. Geen vishengels in
de poel van rijkdom of roem. Geen strategische
marktbespelingen. Geen conclussie of eindresultaat van een
langdradig onderzoek. Geen hypothese of absurde connecties
die niemand anders ooit kon verzinnen. Geen trucje die na
commercieel succes eindeloos herhaald dient te worden.
Geen nastreving van commercieel succes of een uitbuiter
van de consumptie. Geen onhandig streven naar de perfecte
technische lading of het resultaat van een technisch
hoogstandje. Geen ontkenning van passie voor het medium.
Geen verlangens naar een romantisch bestaan. Geen
internationaal kopstuk of pronkstuk op een veiling.
Simpelweg geen illustratie in een boek of een kanttekening
op het proefwerkpapier van een student. Geen schetsen tot
betere werken. Geen verberging of onthulling van goddelijk
licht of het licht vanuit het beeldscherm. Geen
bekritisering van kunststromingen of andere kunstenaars.
Geen expressie van liefde of aantrekking. Geen statement
benadrukt of vrij te interpreteren. Geen eigenaar of
product van een handschrift of werkwijze. Geen jager op
het gemoed of een ontsluiering van drama en tragedie. Geen
over- of underkill van elk gegeven entiteit.